Es presenten els treballs del projecte “Centcelles, el nostre objectiu” del curs 2021-2022
Avui el Conjunt Monumental de Centcelles ha acollit la jornada de presentació dels treballs realitzats dins del projecte “Centcelles, el nostre objectiu” corresponents al curs 2021-2022. El projecte, iniciat durant el curs 2012-2013, i coordinat pel Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i l’Ajuntament de Constantí amb la col·laboració de l’empresa Repsol i la participació de tots els centres educatius de Constantí: Escola Centcelles, Escola Mossèn Ramon Bergadà, Col·legi Turó i Institut Constantí s’ha reprès aquest curs, després d’una aturada de dos anys deguda a la situació sanitària, i amb la novetat de la incorporació dins dels projectes ApropA’T que coordina la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre.
“Centcelles, el nostre objectiu” és un projecte de participació ciutadana envers al patrimoni, que té com a objectius l’apropament a l’època romana a partir d’un monument clau de Constantí, el Conjunt monumental de Centcelles, que és Patrimoni Mundial, la participació ciutadana envers el patrimoni històric i cultural, fomentar entre els participants el treball cooperatiu i incentivar propostes per al coneixement de Centcelles, que puguin ser utilitzades per la comunitat educativa i per la societat en general.
En aquesta edició s’ha comptat també amb el suport de la coordinació dels projectes ApropA’T, l’assessorament de David Vilalta i Carme de Pablo, i la col·laboració del CRP del Tarragonès.
Els projectes aproPA’T són projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per convertir el patrimoni cultural, el coneixement, el llenguatge museogràfic i els oficis que hi ha al voltant i dins de cada museu en un món d’oportunitats per generar contextos d’aprenentatge innovadors, que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.
Aquests projectes s’emmarquen dins de les accions de la vessant educativa de la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre, queestà formada per 13 museus del territori amb la voluntat de col·laborar i fomentar actuacions transversals en diferents àmbits.
La incorporació del ja consolidat projecte “Centcelles, el nostre objectiu” dins de la plataforma del projectes ApropA’T ha estat una experiència molt profitosa, que obre una finestra a noves experiències de cara a les futures edicions. El projecte es planteja com un projecte de futur, en el qual els centres educatius de Constantí puguin tenir, en un element patrimonial proper i de primer ordre com és el conjunt monumental de Centcelles, una eina per la formació i l’aprenentatge a partir de propostes de treball innovadores. Al mateix temps es treballa amb la voluntat de fer del Patrimoni i del coneixement històric una eina de desenvolupament i de formació, i a la vegada desenvolupar un projecte de participació ciutadana i d’implicació en la recerca, coneixement i difusió d’un patrimoni que és de tothom i que té, en aquest ús i complicitat, la seva raó de ser.
Durant la jornada de presentació, en la qual hi ha assistit els representants de les institucions (Óscar Sánchez, Alcalde de Constantí, Josep Bertran, responsable de Comunicació de l’empresa Repsol, Ester Ramon, conservadora del MNAT i Idoia Triana, tècnica del CRP del Tarragonès), s’han exposat els treballs realitzats pels centres participants:
· “Centcelles: un camí per la romanització”, realitzat per l’alumnat de 5è d’Educació Primària de l’Escola Centcelles, que han elaborat un Pla de Treball realitzat a partir de la reflexió dels objectius bàsics d’una àrea com Medi Social i la necessitat d’integrar aquests coneixements de manera innovadora, transversal, científica i adaptada a les tecnologies digitals.
· “Com pot ser que avui en dia encara es mantinguin dempeus les construccions romanes?, a càrrec de l’alumnat de 5è d’Educació Primària de l’Escola Mossèn Ramon Bergadà. Un treball centrat en la observació de les construccions romanes que tenim a la vora del municipi, les tècniques utilitzades i els oficis vinculats a les construccions, els materials o les eines que s’empraven.
· “Qui podria estar enterrat a la cripta de Centcelles?”, realitzat per l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut de Constantí. Un projecte amb un enfocament multidisciplinari, en el qual s’ha treballat el mètode arqueològic al món funerari.
· “Cencellum”, realitzat per l’alumnat de 1r d’ESO del Col·legi Turó. Han creat d’un joc de taula en què el guanyador ha de demostrar el seu coneixement del llegat i de la petja de l’Imperi romà durant la seva estada al Camp de Tarragona, amb Centcelles com a eix principal.